The First 20 Hours – Rezumat, Citate, Idei

Scurta descriere a cartii:

Cartea este printre primele carti despre invatare rapida pe care le-am citit vreodata. Josh Kaufman vrea sa te ajute sa iti creezi un plan de cum sa inveti lucruri noi.

Abordarea este destul de directa, iar accentul cade pe a practica noua abilitate timp de 20 de ore, pentru a depasi ceea ce Kaufman numeste “bariera de frustrare”.

Cartea are foarte multe exemple si idei pe care le-ai putea implementa imediat in viata ta, partea de teoria este destul este limitata intentionat doar ca sa iti prezinte metoda.

Kaufman cauta mai degraba sa iti arate cum a pus in practica principiile din carte ca sa invete urmatoarele “abilitati”:

  • programare
  • yoga
  • sa joace “go”
  • cum sa tasteze rapid
  • windsurfing
  • sa cante la ukelele

Idei principale – The First 20 Hours

  1. Identifica-ti obiectivele clare si precise pentru a-ti focaliza eforturile si a-ti reduce timpul de invatare.
  2. Foloseste tehnici de invatare eficiente, precum impartirea in parti mai mici, practica deliberata si concentrarea pe cele mai importante elemente.
  3. Invata prin experimentare si nu te concentra doar pe teorie sau lectura, ci aplica cunostintele in practica.
  4. Fa-ti timp regulat pentru a invata si practica, chiar si pentru doar 20 de minute pe zi, si mentine-ti motivatia prin gasirea de bucurie in procesul de invatare.
  5. Accepta faptul ca nu vei fi un expert in doar 20 de ore, dar prin concentrarea pe obiective specifice si utilizarea tehnicii de invatare adecvate, vei putea invata o noua abilitate in mod eficient si rapid.
  6. Foloseste resursele disponibile, precum carti, tutoriale online si experienta altor persoane, pentru a accelera procesul de invatare.
  7. Pune-ti la incercare cunostintele si abilitatile noi prin exercitii practice si situatii reale, pentru a-ti imbunatati performanta si a-ti construi increderea in sine.
  8. Continua sa inveti si sa iti perfectionezi abilitatile, chiar si dupa primele 20 de ore, prin practica regulata si feedback-ul constant.

Rezumat, Idei, Citate: The First 20 Hours

Mai jos ai citate din carte sau gandurile pe care mi le-au provocat anumite pasaje din carte.

Nu tot ce scriu mai jos este o copie 1 la 1 la ce vei gasi in carte.

– Lucrurile pe care le invatam nu devin interesante sau distractive decat atunci cand devii cat de cat bun la ele

– Orice abilitate are o “bariera de frustrare” – o perioada de timp in care nu esti deloc bun la ceea ce inveti si esti si constient de asta

– Oricine isi doreste sa invete ceva nou, dar nimeni nu vrea ca procesul de a deveni bun la acel ceva sa dureze prea mult. Cu cat devii mai bun mai repede, cu atat mai bine, ca sa ai disponibilitatea necesara sa gestionezi momentele de frustrare

– Nimeni nu are timp sa dedice ore in sir in fiecare zi, pentru a invata ceva nou

Etapele invatarii rapide

  1. Deconstructie: “sparge” o abilitate intr-un cumul de mini-abilitati
  2. Invatarea lucrurilor esentiale: invata suficient despre fiecare mini-abilitate, ca sa obtii feedback mai rapid
  3. Indepartarea obstacolelor: da la o parte toate obstacolele care te impiedica sa te concentrezi pe invatare
  4. Practica deliberata: exerseaza lucrurile esentiale pentru cel putin 20 de ore

– Majoritatea oamenilor nu isi doresc sa devina word-class intr-o anumita abilitate, dar isi doresc sa nu fie mediocri

– In general, oamenii nu isi creeaza un plan de invatare, ci aleg sa invete din mers, care este un mod sigur de a progresa, dar incredibil de ineficient, pentru ca lasi tot procesul sa fie dirijat de factori externi tie

– Ca sa iti dezvolti o abilitate foarte repede, trebuie sa fii dispus sa experimentezi si sa practici deliberat, astfel incat sa iti poti ajusta abordarea in functie de rezultatele pe care le obtii

– Ca sa inveti mai repede, trebuie sa practici acea abilitate in contextul potrivit. Daca vrei sa inveti o limba straina, asigura-te ca ai cu cine sa o vorbesti. Daca vrei sa devii mai bun la un sport, asigura-te ca ai cu cine sa il joci

– Sa stii ceva nu prea are nicio legatura cu obtinerea de diplome. Faptul ca detii o diploma nu inseamna ca ai invatat acel lucru care scrie pe diploma. Cu totii putem obtine o diploma doar avand note de trecere, dar putini putem practica cu succes pe care ne-o atesta diploma pe care am obtinut-o

– Sa inveti despre o limba straina (cum studiem de obicei la scoala – unde inveti despre societate, cultura, obiceiuri) este diferit de a invata o limba straina (sa inveti in asa fel incat sa fii capabil sa o vorbesti sau sa tii o prezentare in limba respectiva)

– Cand inveti ceva bine, conceptele “high-level” te ajuta sa te corectezi si sa iti rafinezi procesul de invatare. Acest tip de abilitate se numeste “monitor hypothesis”: in felul acesta iti poti monitoriza in mod activ procesul de invatare si sa il ajustezi din mers

– Este o diferenta intre antrenament si dobandirea unei abilitati. Cand te antrenezi, inseamna ca detii deja acea abilitate si doar cauti sa iti ridici nivelul de performanta. Cel mai evident exemplu ar fi parcurgerea unui maraton, cu totii avem abilitatea de a alerga, dar ca sa alergi o distanta lunga (sa zicem orice peste 5KM), trebuie sa iti conditionezi mai intai corpul si sa ai echipamentul adecvat

2 Tipuri de mentalitati

  1. Mentalitate “fixa”: persoanele care au mentalitate fixa considera ca oamenii vin la “pachet” cu un set abilitati si talente. De asemenea, aceste persoane considera ca ori te pricepi imediat la o treaba, ori nu te vei pricepe vreodata. Exemplu: daca aceste persoane nu reusesc sa se descurce la matematica, considera ca nu sunt suficient de inteligente pentru a se descurca mai bine la matematica. Mentalitate fixa = sa fii de convingerea ca abilitatea/talentul este de obicei o problema a genelor cu care ai venit pe lumea asta, nu o provocare pe care o poti rezolva in timp.
  2. Mentalitate “de crestere”: persoanele care au mentalitate de crestere considera ca oamenii pot deprinde noi abilitati prin antrenament si perspeverenta pe tot parcursul vietii. Aceste persoane considera ca daca depun mai mult efort, abilitatea lor de a se descurca mai bine va creste. Exemplu: daca gresesc la matematica, considera ca este o problema de competenta si vor incerca sa corecteze ce anume nu au inteles, pentru a putea in cele din urma sa se descurce mai bine. Mentalitate de crestere = sa fii de convingerea ca abilitatea/talentul este o provocare pe care o poti rezolva in timp, nu o limitare de ale genelor cu care esti echipat.

– Ca sa inveti mai repede, trebuie sa iti dai seama cat mai repede ce functioneaza si ce nu functioneaza. Dupa ce ai aflat, esential este sa faci mai mult din ceea ce functioneaza si mai putine din ceea ce nu functioneaza

– O alta modalitate de a acumula mai repede o abilitate este imersia totala in acel subiect. Este probabil cea mai cunoscuta metoda de invatare rapida, pentru ca tot ce se intampla in jurul tau, contribuie la o acumulare mai rapida a abilitatii in cauza. De exemplu daca vrei sa inveti o limba straina, de exemplu Franceza, e clar ca daca stai in Franta sau o tara in general francofona, o sa iti fie mai usor sa inveti franceza, pentru ca tot mediul contribuie la acest obiectiv. Problema este ca nu e neaparat o strategie la indemana tuturor. Multi dintre noi trebuie sa practicam in “izolare”, pentru ca efortul de a fi imersat total intr-un astfel de mediu, ar reprezenta un eveniment care ti-ar putea da toata viata peste cap.

– Un alt mod de a invata repede ceva nou e sa reactivezi abilitati sau conexe pe care le-ai dobandit in trecut. De exemplu daca atunci cand erai mai mic ai invatat sa canti la un instrument, dar nu ai mai exersat de vreo 10 ani, daca te-ai reapuca de acel instrument in prezent, este clar ca nu ai lua-o de la 0, pentru ca in creierul tau inca mai sunt inmagazinate multe memorii si informatii legate de acea abilitate.

Cele 10 Principii ale invatarii rapide

  1. Alege un proiect entuziasmant: alege un proiect pe care esti nerabdator sa il incepi. Cu cat esti mai interesat de abilitatea pe care vrei sa o practici, cu atat o sa iti fie mai usor sa te tii de plan. Asigura-te totusi ca proiectul pe care il alegi are si un anumit grad de urgenta (ai avea nevoie de abilitate “ieri”).
  2. Incearca sa dobandesti cate o abilitate pe rand: atunci cand incerci sa inveti de toate in acelasi timp, vei ajunge sa nu inveti nimic. Asadar, pentru ca probabil nu stai nici bine cu timpul liber, cel mai bine ar fi sa alegi o singura abilitate pe care sa o exersezi in putinul timp liber pe care il ai la dispozitie.
  3. Defineste nivelul acceptabil de performanta: nivel acceptabil inseamna sa practici abilitatea la un nivel satisfacator. Cam greu sa devii word-class in 20 de ore, dar poti sa devii suficient de bun sa iti impresionezi prietenii. Daca proiectul devine suficient de interesant dupa cele 20 de ore de invatare rapida, atunci poti sa continui sa iti ridici nivelul de performanta. Deocamdata tintesti pentru “suficient de bine”.
  4. Fractioneaza abilitatea in mini-abilitati: aceasta activitate se mai numeste si chunking. Orice abilitate reprezinta un cumul de mini-abilitati si este important sa stii care sunt mini-abilitatile pe care trebuie sa le dobandesti. De exemplu: la fotbal nu este suficient doar sa sutezi puternic, conteaza si plasamentul in teren, conteaza abilitatea de a dribla, sa pasezi, sa tii de minge in situatii de pressing, etc.
  5. Fa rost de toate resursele necesare ca sa incepi: unele abilitati au nevoie de echipament sau au niste cerinte pe care trebuie sa le indeplinesti inainte de a practica cu adevarat. Asigura-te ca ai toate cele necesare ca sa te poti apuca de treaba. De exemplu: ca sa inveti SQL, nu este suficient sa stii sintaxa SQL, ai nevoie si de un sistem de baze de date instalat pe calculator, sa ai si niste baze de date cu care sa poti sa interactionezi ca sa inveti amaratele alea de “JOIN”-uri.
  6. Elimina obstacolele care te impiedica sa exersezi: pe masura ce vei invata, vei da peste tot felul de obstacole precum
    • timp petrecand activitati de setup: instaland soft-uri, configurand unelte etc
    • resurse de care nu te poti folosi atunci cand ai nevoie: poate practici un sport intr-un loc care are un program fix sau vremea nu tine cu tine
    • mediul de lucru iti distrage atentia in continuu: zgomot, televizor, device-uri care suna intr-una, email-uri, etc
    • obstacole mentale: frica, rusine, fobii, neincredere
  7. Planifica-ti timpul pentru a putea exersa constant: nimeni nu are timp suficient intr-o zi, dar cu siguranta faci mai multe activitati mici pe parcursul zilei care pot fi eliminate si inlocuite cu practica abilitatii pe care vrei sa dobandesti
  8. Creeaza bucle de feedback: daca dureaza cateva luni pana apuci sa pui in practica abilitatea pe care o dobandesti, feedback-ul va fi venit mult prea tarziu. Incearca sa “esuezi” repede, in asa fel incat sa stii ce anume este necesar sa exersezi. Cu cat feedback-ul vine mai repede pe masura ce practic abilitatea ta, cu atat o sa fie mai bine. Din acest motiv abilitatile care pot fi practicate in public au bucle de feedback mai rapide, lucru ce iti permite sa testezi diverse abordari.
  9. Practica in reprize scurte, dar intense: nu trebuie sa petreci 8 ore pe zi practicand abilitatea ta, pentru ca vei atinge foarte repede legea randamentelor descrescatoare. Ce inseamna asta, inseamna ca dintr-un anumit punct, nu mai obtii acelasi randament, chiar daca efortul pe care tu il depui este constant. Practic te simti ca si cum ai incerca sa umpli o galeata care este deja plina. O idee ar fi sa folosesti tehnica pomodoro.
  10. Pune accentul pe cantitate si pe viteza: cand esti la inceput esti tentat sa te concentrezi pe acuratete. Cand inveti este important sa practici cat mai mult, ca sa ai cat mai multa expunere si trebuie sa accepti ideea ca deocamdata rezultatul poate fi maxim satisfacator. Un exemplu banal ar fi ca in loc sa cauti sa scrii articolul perfect, mai bine cauta sa scrii multe articole sa vezi ce anume prinde. :)

 

Cele 10 Principii ale invatarii eficiente

  1. Cerceteaza abilitatea si contextul in care ea are loc: este important sa cercetezi abilitatea pe care vrei sa o deprinzi, ca sa intelegi mai bine “cu ce se mananca”. Ia-ti carti, uita-te la diverse introduceri pe Youtube, cumpara-ti cursuri ieftine de pe Udemy daca este necesar. Obiectivul tau aici este sa obtii suficiente informatii ca sa poti sa pui la punct un plan. Totusi, nu confunda research-ul cu practica.
  2. Lasa-te complesit de cele noi: pe masura ce te vei informa, iti vei da seama ca nu pricepi toate lucrurile pe care le studiezi. E ceva normal, pentru ca foarte probabil, multe dintre conceptele pe care le studiezi, sunt ceva mai complicate decat lucrurile pe care le stii deja.  Pe masura ce vei practica, iti vei da seama ca comprehensiunea ta se va imbunatati, ea nu va ramane ca la inceput.
  3. Identifica modele mentale si ancore mentale: modelele mentale sunt tipare intuitive despre cum functioneaza lucrurile pe care le inveti. Ancorele mentale sunt idei, imagini, analogii de care te poti folosi ca sa cimentezi informatia in creierul tau. Pe masura ce practici, o sa iti construiesti un “vocabular” de astfel de modele si de ancore mentale.
  4. Imagineaza-ti ce nu-ti doresti sa se intample: aceasta tehnica se numeste “inversie” si presupune sa te gandesti la scenariile negative pentru a intelege mai bine cum anume se manifesta abilitatea ta si ce anume trebuie sa inveti ca sa eviti scenariile acestea negative. De exemplu daca alegi sa practici kayak canoe, un astfel de exercitiu ar fi sa iti imaginezi cum ar trebui sa procedezi daca te rastorni cu kayak-ul.
  5. Vorbeste cu persoane care stiu deja ceea ce tu vrei sa inveti si calibreaza-ti asteptarile: aceste persoane te pot ajuta sa eviti greselile de incepator si te mai pot ajuta sa iti concentrezi eforturile pe ce conteaza cu adevarat.
  6. Elimina lucrurile care iti distrag atentia: incearca sa pui distanta intre tine si orice te-ar putea intrerupe – device-uri, oameni, pauze de mers la baie, etc. Obiectivul tau este sa poti sa practici neintrerupt si eficient, fara niciun fel de distragere a atentiei.
  7. Foloseste repetitie spatiata: informatia sau abilitatea pe care o dobandesti sufera de ceea ce se numeste “curba uitarii“. Creierul in fiecare seara cand tu dormi incearca sa faca ordine prin cap, slabind memoria lucrurilor pe care nu te concentrezi des. De aceea este important mai degraba sa practici in fiecare zi cate o ora, decat sa practici 7 ore intr-o zi (vezi mai sus referinta la “legea randamentelor descrescatoare”. Exista softuri speciale precum “Anki” care te pot ajuta sa exersezi informatia la intervale regulate, in asa fel incat sa cimentezi mai bine lucrurile in mintea ta.
  8. Creeaza procese si checklist-uri: daca vrei sa devii mai constant la practica abilitatii dorite, este necesar sa iti ordonezi lucrurile intr-un mod replicabil. Un checklist te poate ajuta sa urmezi un set de pasi predefiniti, care sa conduca la aceleasi rezultate. Procesele la fel, doar ca un pic mai detaliat. De checklist-uri si de procese probabil ca te-ai lovit si la locul de munca, practic trebuie sa faci acelasi efort, dar cu lucrurile pe care le inveti pentru tine.
  9. Testeaza-ti presupunerile: acest principiu este mai usor de observat in practica decat sa il explici, dar ideea de baza este ca daca reusesti sa anticipezi rezultatele de dinainte sa faci ceva, inseamna ca procesul tau de invatare este destul de eficient, pentru ca exista un anumit grad de predictibilitate in felul in care aplici abilitatea. De exemplu daca inveti sa joci fotbal si anticipezi ca vei da in vinclu, iar apoi dai chiar in vinclu, inseamna ca felul cum ai lovit cu piciorul a fost exact cu ai prezis ca vei da si acest lucru inseamna ca ai inceput sa pricepi cum anume sa dai suturi bine plasate.
  10. Asculta-ti corpul: este important sa intelegi ca nu poti urca un deal cu o masina care nu mai are benzina. Este necesar sa ai grija de tine, sa te odihnesti bine, sa ai grija de starea ta mentala, daca vrei sa avansezi repede cu abilitatea ta. Invata sa iei pauze si calibreaza-ti viata in asa fel incat atunci cand practici sa ai disponibilitate la efort si la concentrare intensa.

Cumpara “The First 20 Hours” – Josh Kaufman