Nascuti pentru a alerga – de ce reusesc unii oameni sa alerge +100km ?

“In Africa, in fiecare dimineata se trezeste o gazela. Ea stie ca daca in acea zi nu va alerga mai repede decat cel mai rapid leu, va muri sfasiata.

In Africa, in fiecare dimineata se trezeste un leu. El stie ca daca in acea zi nu va alerga mai iute decat cea mai inceata gazela, va muri de foame.

Nu conteaza daca esti leu sau gazela. Important este sa te prinda dimineata alergand!”

Am spus in articolul precedent de invitatia la lansarea cartii Nascuti Pentru a Alerga unde i-am intalnit pe Andrei Rosu, Gabi Solomon si alti alergatori, maratonisti, ultramaratonisti sau pasionati de alergare. Am promis ca dupa ce voi citi cartea ii voi face o recenzie.

nascutipentru a alerga

Sunt carti care te informeaza, carti care te fac sa razi, carti care te plictisesc, carti pe care le uiti imediat ce le-ai terminat si carti care te pun pe ganduri, vin la momentul potrivit, te fac sa povestesti prietenilor despre ele si iti influenteaza viata.

M-am apucat de citit Nascuti Pentru a Alerga, imediat ce m-am intors cu ea acasa. Dupa doar doua capitole povestea reusise sa trezeasca in mine ceva ciudat. Un sentiment de “trebuie sa ma incalt acum si sa ies sa alerg”.  Ceea ce am si facut. Am iesit si am alergat 5 km. E greu de explicat sau de gasit cauza pentru care am simtit asta si nu stiu daca toti cei care au citit-o au avut acelasi impuls. Ce e insa foarte clar este ca daca traiesti intr-un mediu care presupune multa munca “intelectuala”, intalniri peste intalniri, esti fortat mereu sa fii pragmatic si sa te adaptezi sistemului…cartea e ca o gura de aer proaspat, te face sa iti aduci aminte de momentele cand erai copil si zburdai fara griji, cu zambetul pe fata, doar din placerea de a alerga.

Nascuti pentru a Alerga – tribul ascuns, ultra-alergatorii si cea mai frumoasa cursa pe care lumea n-a vazut-o niciodata ” este prima traducere in romana a cartii lui Christopher McDougall, “Born to Run – A Hidden Tribe, Superathletes, and the Greatest Race the World has Never Seen”. Este prima carte aparuta sub ingrijirea Preda Publishing care si-a propus sa aduca in limba romana cele mai tari carti din domeniul alergarii, maratonului, triatlonului, etc.  Este o nisa neacoperita de editurile din Romania si eu, personal, abia astept urmatoarea carte.

Cartea se concentreaza pe povestea unui trib din Copper Canyon, Mexic, renumit pentru rezistenta fenomenala a membrilor lui in alergarile pe distante lungi si pentru faptul ca indienii “Tarahumara” alearga constant peste 100km incaltati in niste sandale facute  manual din cauciucul rotilor uzate de masina si prinse de picior cu niste sfori. Intrebarea care il framanta pe Mc Dougall este: cum reusesc oamenii astia sa alerge atat de mult FARA SA SE ACCIDENTEZE?

Inainte sa citesc primele pasaje din carte, ma asteptam sa citesc o carte cu specific tehnic, cu metode de antrenament, cu explicatii, ca in cartile clasice despre inot, karate, ski sau alte sporturi. Nu este asa. Nascuti pentru a alerga este mai mult o carte poveste – documentar – manual de alergat – thriller.

Povestea incepe cu autorul, macinat de dureri provocate de accidentari, afland despre indenii Tarahumara, plecand in Mexic, incercand sa dea de membrii tribului ca sa le afle secretele. Ritmul e alert, te identifici cu personajul chiar daca nu ai mai alergat niciodata in viata ta si amanuntele iti sunt servite treptat, gradual, ca intr-un film bun.

Dincolo de povestea indienilor Tarahumara si a secretelor lor, cartea are cateva capitole dedicate morfologiei si biomecanicii alergarii.

Am aflat pentru prima oara ca unul din motivele pentru care putem alerga distante enorme este ca oamenii sunt printre putinele specii care se racoresc in timp ce alearga. Daca ne hidratam constant putem alerga zeci de ore, fara oprire, cu un ritm sustinut, pe distante de peste 100km.

Prin contrast, gazelele, antilopele, iepurii, animalele de prada se racoresc doar cand se opresc. Ating viteze mari pe distante scurte dar dupa 10 – 15 minute de alergare trebuie sa se opreasca pentru a se racori.  In Africa sunt triburi care vaneaza in continuare gazele alergand dupa ele pana le epuizeaza si apoi le prind cu mainile goale.

O alta parte importanta a cartii “Nascuti pentru a Alerga” insista pe forma de alergare practicata de indienii Tarahumara. McDougall insinueaza si aduce argumente conform carora rezistenta incredibila in alergare se datoreaza foarte mult faptului ca oamenii acestia alearga “aproape” desculti. Asta ii forteaza sa aterizeze la fiecare pas pe partea din fata a talpii piciorului si, ca urmare, riscul de accidentare(tendinite, fasciita plantara, dureri in genunchi) este mult mai mic. Un capitol intreg este dedicat luptei impotriva pantofilor de alergare cu talpa groasa si  a tot felul de metode de protectie a calcaiului inventate odata cu aparitia Nike in anii 70.

Teoria lui McDougall este sprijinita de mai multi cercetatori si medici care spun ca in timp ce alergam, talpile noastre au nevoie sa aiba un contact cat mai bun cu solul pentru a ne “mula” , a interpreta si a ne adapta in mod instinctual la fiecare pas. Un alergator incaltat in pantofi de alergare cu talpa groasa va fi tentat sa nu fie atat de preocupat de terenul pe care alearga pentru ca talpa il protejeaza, nu simte pietricelele, denivelarile si ca urmare va ateriza la fiecare pas prima oara pe calcai. Studiile care s-au facut pe banda de alergare au aratat ca aterizarea pe calcai, indiferent de protectie, transmite socul direct in genunchi. E ca si cum ai lovi cu un ciocan, cu o forta de 3-4 ori greutatea corpului tau, in mod repetat, direct in genunchi. Treptat, apar durerile si accidentarile.

Stilul de alergare “minimalist” sau “barefoot”, cum e denumit mai nou, incearca sa contrabalanseze prin pantofi de alergare cu talpa foarte subtire, sandale, sau chiar in picioarele goale. Esti fortat sa adopti o alta pozitie de alergare, aterizand pe partea din fata a talpii si fiind mult mai atent unde pasesti. Acum…pe tema asta sunt multe controverse. Eu alerg in prezent destul de minimalist sau uneori descult, dar nu pot sa sfatuiesc pe nimeni sa incerce la fel daca nu se simte confortabil asa.

Alt motiv pentru care autorul insista ca suntem facuti pentru a alerga, este forma si dimensiunea …fundului. In comparatie cu restul muschilor si raportat la dimeniunea corpului, omul are muschii fesieri, “gluteus maximus”, imensi. Muschii fesieri au un rol extrem de important in alergare.  Maimutele nu alearga si au muschii fesieri aproape inexistenti. Caii si oamenii, in schimb…! Gasiti cateva comparatii si studii foarte interesante pe tema asta.

Alte capitole in carte sunt rezervate pregatirii pentru maratoane sau ultramaratoane, avand in centru alergatori renumiti, ca Scott Jurek (unul din cei mai tari atleti pe distante lungi), tehnici de dieta si alimentatie, antrenament si atitudine.

Cartea merge in final catre povestea cu lux de amanunte a unei curse incredibile, in Copper Canyon, intre unii dintre cei mai tari alergatori americani la ultramaratoane si indienii Tarahumara, pe o distanta de aproximativ 75km.

Sunt foarte multe lucruri interesante in “Nascuti pentru a alerga”, dar nu vreau sa va rapesc placerea de a o citi sau sa va stric surprizele, spunand prea multe aici.

Concluzile mele, dupa ce am terminat de citit.

1. Alergatul pe distante lungi nu e doar pentru cativa “alesi” sau inzestrati cu talent natural pentru asta. Din contra, unii din cei mai mari maratonisti sau ultramaratonisti sunt departe de a arata ca in Men’s Health. Sunt unii oameni care termina IronMan la varste de 70 – 75 de ani. Daca ei pot, atunci oricine poate alerga un maraton.

2. Modul corect de alergare te ajuta sa ramai sanatos si sa te feresti de accidentari. Pe langa asta, scapi de kilogramele in exces care te deranjeaza.

3. Nu exista vreme urata, pe care sa nu poti alerga. Doar oameni moi.

De unde poti comanda cartea?

Cea mai simpla modalitate de a avea cartea este sa faci comanda pe siteul Nascuti pentru a alerga. Costa mai putin decat un meniu pentru doua persoane la KFC si are efecte mult mai bune. Eu nu primesc comision si nu sunt afiliat cu Preda Publishing. Le-am promis ca le fac o recenzie pentru ca la randul meu m-am apucat de alergat si imi place ce au facut ei. La urmatoarele carti pe care le vor scoate, voi face de asemenea, recenzii.

Mai cititi pareri despre aceasta carte la Cabral, Gabi Solomon, Alerg.ro .

Am cadou o carte pentru unul dintre voi

Am un exemplar din “Nascuti pentru a Alerga” pe care il voi trimite cadou unuia dintre voi care imi va lasa un comentariu in care imi spune de ce alearga in prezent sau de ce ar vrea sa se apuce de alergat. Voi alege comentariul persoanei care mi se pare cea mai convingatoare si unde vad o dorinta sincera de a face o schimbare in viata.

Data limita pentru acest concurs este Vineri, 15 iunie, orele 20.00.

Later Edit. Am citit toate comentariile voastre si imi pare rau ca nu am mai multe exemplare sa va ofer tuturor cate unul. Cu toate astea, dintre toate am decis sa ofer cartea “Nascuti pentru a alerga” lui Bogdan Matei pentru ca s-a apucat de curand de alergat si e la momentul perfect la care aceasta carte poate sa-l ajute. Bogdan, lasa-mi o adresa sau daca esti in Bucuresti, da-mi un mesaj sa ne intalnim sa-ti dau cartea.

In final, va las sa va uitati la un clip facut saptamana trecuta din amuzament alergand descult pe Blvd Aviatorilor.

15 thoughts on “Nascuti pentru a alerga – de ce reusesc unii oameni sa alerge +100km ?”

  1. Cartea pare interesanta, dar voi lasa un comentariu in care voi critica putin alergatul si beneficiile lui pentru sanatate.

    “1. Alergatul pe distante lungi nu e doar pentru cativa “alesi” sau inzestrati cu talent natural pentru asta. Din contra, unii din cei mai mari maratonisti sau ultramaratonisti sunt departe de a arata ca in Men’s Health. Sunt unii oameni care termina IronMan la varste de 70 – 75 de ani. Daca ei pot, atunci oricine poate alerga un maraton.”

    Daca unii pot, asta nu inseamna ca e si sanatos. Faptul ca un maratonist are 60kg cu butelia in mana, e o dovada a faptului ca acest sport e departe de a fi benefic pe termen lung. Desigur ca e o schimbare in bine pentru cei care sunt la stadiul de mancat junk food, dar excesul si proasta informare pot duce la accidentari si la reintoarcerea la vechiul stil de viata.

    Cateva linkuri despre alergat pe distante lungi:
    http://www.marksdailyapple.com/chronic-cardio/#axzz1xapLS8Ae
    http://www.marksdailyapple.com/chronic-cardio-2/#axzz1xapLS8Ae

    Se pare totusi ca oamenii sunt facuti sa sprinteze, nu sa alerge (omul ala preistoric daca alerga 20km dupa o gazela si nu o prindea, era el insusi o hrana sigura pentru alti pradatori)
    http://www.marksdailyapple.com/why-we-dont-sprint-anymore-plus-a-primal-health-challenge/#axzz1xapLS8Ae

    Cei care vor cu orice pret sa se pregateasca de un maraton ar trebui sa aiba totusi un background sportiv si cateva cunostiinte in nutritie.
    http://www.marksdailyapple.com/how-to-train-for-a-marathon/#axzz1xapLS8Ae
    http://www.marksdailyapple.com/how-to-fuel-a-marathon/#axzz1xapLS8Ae
    http://www.marksdailyapple.com/physical-effects-poor-training-marathon/#axzz1xapLS8Ae

    Un stil de viata sanatos se construieste imbinand armonios diverse domenii, nu exceland la unul singur, lasandu-le pe celelalte in voia sortii.

    Imi cer scuze ca am dat linkuri dintr-o singura sursa, dar mi-era cel mai la indemana.
    Cateva situri in ro pe aceeasi tema:
    http://www.cristianmargarit.ro/
    http://www.crossthelimit.ro/

  2. Vreau sa alerg pentru ca vreau sa ma schimb. Nu e doar conditie fizica sau miscare ci schimbare psihica.

  3. Alerg in prezent fiindca mi-am dat seama ca sportul este una din cele mai bune si mai la indemana unelte pentru relaxare, inspiratie, revigorare, pentru a te mentine sanatos si in forma.

    Am facut atletism timp de un an si jumatate acum 10 ani, dar am fost nevoita sa iau o pauza din cauza unor probleme cu piciorul. Din nefericire, am fost suficient de delasatoare, incat sa nu ma intorc dupa cele 3 saptamani de pauza. Si astfel am renuntat la sport. Am mai practicat handbal doi ani 4 ani mai tarziu, in liceu, dar nici de asta nu m-am tinut.

    Si pana acum un an, mi-a trecut tineretea fara sa mai fac sport. Mai ieseam ocazional la baschet sau mai dadeam o tura de alergare de parc, insa nici astea nu se intamplau prea des.

    Anul trecut mi-am dat seama ca incepusem sa ma ingras (din cauza lipsei de miscare si a hranei nesanatoase) si asta m-a determinat sa ma reapuc de sport. Inainte, aveam intentia sa merg la alergat, dar pana la urma sedentarismul invingea, dar toate astea s-au schimbat la un anumit moment din viata mea si ma bucur ca s-a intamplat asa.
    Din prima zi in care am alergat (3,5km) m-am simtit alt om. Corpul meu, desi obosit dupa alergare, era mai relaxat, ma simteam mult mai bine in pielea mea, ma odihneam mult mai bine noaptea.
    Am reinceput sa merg la stadion – pe unde nu mai fusesem de cand facusem atletism si mi-am reamintit ce vremuri frumoase traisem atunci cand faceam antrenamente. Inca ma intreb de ce am renuntat la sport!

    De un an si ceva am reinceput sa alerg si desi nu o fac zilnic, pot spune ca sunt un alt om. Am reinceput sa scriu pe blog, ma simt incarcata cu multa energie pozitiva dupa fiecare runda de alergare si ma pot concentra mult mai usor. Acum mi-am dat seama ca am facut cea mai mare prostie lasandu-ma de sport si ca trebuia sa continui sa alerg, chiar daca renuntasem la atletism.

  4. De ce alerg? Pentru a-mi demonstra mie ca pot. Pentru ca oboseala fizica te odihneste psihic. Cand incepi sa obosesti nu mai ai putere sa te mai gandesti la altceva, cu atat mai putin la chestii negative. Nu am mai experimentat aceasta placere psihica a oboselii fizice de cca 15 ani de cand nu am mai mers pe munte. De ce vreau sa citesc aceasta carte. In primul rand pentru imi place sa citesc. In al doilea rand ca sa vad care e treaba cu alergatul minimalist, pe partea din fata a picioarelor. Am incerca in aceasta dimineata si mi se pare mai obositor. Dar poate se intampla asta pentru ca nu faceam ce si cum trebuie, sau poate ca foloseam altti muschi care nu erau suficient antrenati.

  5. Si numai articolul tau a fost suficient de convingator ca sa reiau un obicei bun din trecut, cel al alergarii, convins ca de data o sa ma tina mai mult.
    Nu cred ca este nevoie de o carte intreaga ca sa pui in fapt un anumit gand, stiind ca acel lucru este numai spre binele tau dar pe care il tot amani, ci doar un declick de orice natura ar fi, in cazul tau doar doua capitole, este de ajuns sa-ti confirme ca ai avut perfecta dreptate si sa treci la fapte. Prima iesire e cea mai anevoioasa dupa care simti cum vin de la sine si celelalte lucruri bune. Daca se intampla sa o faci si in miez de rasarit deja ai devenit rege in propria ta jungla cotidiana pentru tot restul zilei.
    Iar dupa o alergare sanatoasa nu mai ramane decat sa dam si cateva ture de citit printr-o carte buna, iar cea in discutie ar fi o foarte buna alegere.

  6. Ciao!
    Eu in prezent daca trebuie s alerg ca sa prind tramvaiul, ma obosesc in 2 minute.
    Cum as putea face sa ma motivez? Eram convinsa pana acum ca alergatul pe asfalt si cu incaltaminte cu talpa cat mai plata produce dureri la genunchi, dar se pare ca nu e asa. Intr-adevar, tot ce-i mai simplu si natural, contine cea mai mare doza de adevar, ca doar, nu ne-am nascut incaltati ;)
    In prezent sunt supraponderala si de o saptamana incerc sa-mi implementez un nou obicei, acela de a face miscare in fiecare dimineata. Rezistenta la schimbare e mare si am avut 3 zile in care nu m-am tinut de cuvant. Asa ca, trebuie sa reiau numaratoarea de la 0 de fiecare data cand intrerup, astfel incat sa reusesc timp de 30 de zile in prima faza sa fac sport zilnic.
    Ar fi super tare sa invat sa alerg corect, sa-mi fac conditie fizica si sa ma energizez zilnic adoptand un nou stil de viata.
    M-as apuca de alergat ca sa-mi demonstrez mie ca pot, ca sa ma eliberez de complexe si frustrari, sa fiu mai energica si sa-mi schimb stilul de viata care este destul de sedentar.
    Crezi ca ar trebui sa incep printr-un timp alocat alergarii(ca la km si distante nu ma pricep) si sa incerc sa-mi depasesc limitele?
    Ce parere ai despre alergatul pe banda in salile de fitness?

    Multumesc pentru frumoasa postare si curiozitatea pe care mi-ai trezit-o referitor la aceasta carte. Cred ca aceasta carte, dupa felul in care ai descris-o, m-ar motiva puternic sa fac acest pas important pentru evolutia mea ca si om al acestei planete.

  7. Adrian citind articolele tale, pur si simplu ai trezit in mine dorinta de a alerga, fara sa citesc cartea ci doar din ce ai povestit tu din experienta ta de pana acum, m-ai motivat sa ies ieri din casa .. am alergat 7 km impreuna cu o verisoara .. dupa ce termin comentariul ies la alergat .. mult succes la maraton !

    Respect,
    Cristian M

  8. Am alergat 3 km prin padure .. vreau sa mai alerg 3-4 km si diseara ..
    Mult succes tuturor !

    Respect,
    Cristian M

  9. Buna Adrian. Cu cateva luni in urma, am fost foarte impresionata de un fost coleg care a participat la maratonul din Polonia parca, din martie. Alerga in fiecare zi cate 11 km, iar in weekend 22. Nu m-am gandit niciodata ca as putea sa ajung la o astfel de performanta. De cativa ani, fac miscare destul de des, de 2-3-4 ori pe saptamana, iar in ultimele luni, mi-am ales banda de alergat, mergand in pas foarte alert cate o ora. Pana acum doua saptamani cand am citit articolul tau. Instant m-a dus gandul sa ma inscriu la maraton si din ziua respectiva nu mai merg in pas alert, ci alerg. Cel mai mult am alergat 6 km fara intrerupere.Inca nu stiu daca ma inscriu la maratonul din anul asta, dar ma antrenez. O fac pentru mine, este o provocare, ma ajuta sa ma mentin sanatoasa, sa scap de grasimile in plus si in plus iti confera o stare de spirit pozitiva, te simti altfel, pentru ca arati altfel si asta automat iti ridica nivelul de incredere in propria persoana, cu efecte benefice in toate activitatile zilnice. Ce bine m-am simtit cand a venit cineva la mine si m-a intrebat daca ma antrenez pentru maraton!:) Indiferent ca o sa castig sau nu cartea de la tine, o sa o comand, pentru ca m-ai facut tare curioasa.Mult spor la alergat sau la altfel de sport, la toata lumea.

  10. Pentru ca mi-am dorit sa particip la asta http://www.retezattrailrace.ro/ anul asta dar n-am ajuns la conditia fizica necesara terminarii cursei, motiv pentru care am fost inlocuita in echipa 3+1.Mi-ar prinde bine o motivare pentru revansa de anul viitor.
    O zi frumoasa, ne vedem la maraton:)

Comments are closed.