Cum Multitasking-ul Te Face Mai Prost (Studii + Experimente)

Toti am auzit de multitasking, toti credem ca a fi un multitasker este noul remediu universal al productivitatii.

De fapt, am fost imbibati atat de mult cu ideea asta incat viata de zi cu zi a generatiei noastre este corupta de acest flagel.

Un studiu facut in 2005 arata ca cei care isi lasa distrasa atentia si fac mai multe lucruri in acelasi timp au un rezultat mai scazut cu 10 puncte la un test IQ decat inainte.

In cazul fumatorilor de marijuana scaderea este de doar 5 puncte.

Aceeasi scadere de 10 puncte la un test IQ este obtinuta si de cei care dau testul dupa o noapte pierduta de somn.

Oare, de-asta cu cat faci mai mult multitasking cu atat te simti mai obosit mental?

Stii cum arata ziua obisnuita de lucru a unei persoane obisnuite care are un computer in fata?

Ceva de genul asta:

Ajunge la birou > Bea Cafea > Verifica Email > Verifica Facebook > Verifica Twitter > Fumeaza Tigara > Lucreaza 4 minute la Task > Schimba melodia pe youtube > Verifica Facebook > Verifica Email > Verifica Twitter >  Fumeaza Tigara > lucreaza 2 minute la task > Pauza de masa> Pauza de tigara> Verifica Email > Verifica Facebook > Verifica Email > Verifica Twitter > Lucreaza 5 minute la task > verifica canalul lui Gaben > Verifica Facebook > Pauza de tigara > Verifica Twitter> Verifica Email > Pleaca acasa

Total timp productiv: 11 minute pe zi. /salariu lunar minim 600-700€

Statistici Multitasking

Conform unui studiu facut in 2011 (rezumat) :

  • un angajat obisnuit dintr-o corporatie trimite si primeste 105 emailuri zilnic din care doar 58 sunt relevante, restul fiind spam sau newslettere
  • 61 % isi verifica emailul chiar daca sunt in vacanta
  • 59% isi verifica fiecare email IMEDIAT CE APARE.
  • 56 % au un nivel crescut de anxietate daca nu isi pot verifica emailul
  • 90% isi citesc emailul in fiecare zi a saptamanii
  • 59% isi verifica emailul chiar si cand sunt la toaleta
  • in 2006 majoritatea isi verificau emailul o data la 5 minute (de 12 ori pe ora).Acum statisticile spun ca media este de 32 de ori pe ORA.
  • un studiu facut pe utilizatorii din SUA: in medie oamenii acorda Facebook 16% din timpul lor petrecut online. Fata de 2010, cifra aproape s-a dublat (10%)

Dureaza in medie 64 de secunde sa revii la taskul la care lucrai, daca te-ai oprit sa iti verifici un email.

Inmulteste asta cu faptul ca oamenii verifica emailul de 32 de ori pe ora si o sa vezi ca aproape 30 de minute sunt pierdute pe ORA DOAR ca sa iti aduci aminte unde ramasesei cand te-ai intrerupt.

Cat inseamna asta la o zi de lucru de 8 ore?

Iti zic eu: minim 4 ore le pierzi doar ca sa iti aduci aminte ce aveai de facut.

 

Care e legatura cu Multitaskingul:

Ce inseamna de fapt multitasking? Inseamna sa jonglezi cu mai multe taskuri, sa te ocupi de mai multe lucruri in acelasi timp.

Majoritatea celor care lucreaza online sunt asaltati constant de valuri de informatie noua.

Adeseori ne vedem apucandu-ne ne lucru, scriind la un email la ora 9 dimineata si pe la 11 sa vedem ca suntem pe youtube uitandu-ne la un clip despre noul iPhone, dupa ce am raspuns la 2 telefoane.

Ne uitam inapoi la email.

Am progresat cu 3 randuri in timpul asta si au trecut 2 ore. Doar un exemplu.

Pentru cei care nu lucreaza in online lucrurile sunt asemanatoare: Conduci cu o mana, cu cealalta tii telefonul angajat intr-o conversatie importanta, in acelasi timp primesti un sms pe care il verifici in timpul conversatiei si incerci sa auzi ce zice omul care prezinta emisiunea ta preferata de radio.

Creierul tau nu e facut sa lucreze Multitasking

In afara de procesele semi-automate, cum ar fi mersul de exemplu sau lucruri pe care le facem inconstient, pe pilot automat, cand vine vorba de procese congnitive in care trebuie sa ne luptam cu informatie noua care vine catre noi, creierul nu da randament decat daca facem lucrurile pe rand.

Mai precis, productivitatea scade cu 40% daca lucrezi multitasking.

Pentru cei care sustin multitaskingul le adresez o singura intrebare: Ai avea incredere sa te lasi pe mana unui doctor care face multitasking intr-o operatie? Sa lucreze cu bisturiul pe tine dar sa raspunda si la telefon in acelasi timp?

Vrei mai multe exemple?

Statisticile spun asa:

  • 20% din accidentele rutiere in 2009 au avut loc pentru ca soferilor le era distrasa atentia
  • 28% din accidentele din SUA au aparut in timp ce soferii vorbeau la telefon sau trimiteau SMS-uri

Pentru adeptii multitaskingului am vesti proaste.

Ultimele cercetari au aratat ca ceea ce noi credem ca e multitasking e de fapt altceva.

Creierul nostru nu face doua lucruri in acelasi timp ci doar sare inainte si inapoi de la un task la altul.

Cu alte cuvinte, face tot un singur lucru, o data.

Oamenii care par buni la multitasking de fapt sunt mai buni decat altii la a sari mai repede de la un lucru la altul si viceversa.

Problema este ca tu crezi ca esti diferit.

Crezi ca esti atat de bun la multitasking pentru ca ai exersat foarte mult.

Cu toate astea, un experiment facut pe MultiTaskeri in comparatie cu oameni care nu erau Multitaskeri a aratat ca cei care fac multitasking stau MULT MAI PROST la a face mai multe lucruri in acelasi timp decat cei care nu fac de obicei multitasking.

Cu alte cuvinte, multitaskingul te prosteste.

Mai precis, spre deosebire de alte domenii in viata unde cu cat practici mai mult cu atat devii mai bun, aici, cu cat exersezi mai mult sa faci Multitasking cu atat devii mai incapabil sa faci mai multe lucruri in acelasi timp.

Multitaskingul lucreaza impotriva ta.

Multitaskingul scade creativitatea si te face nervos

Un studiu facut la Universitatea din California a ajuns la concluzia ca atunci cand oamenii isi lasa distrasa in mod constant atentia ei par sa lucreze mai repede dar de fapt produc mai putin. Dupa doar 20 de minute de lucru multitasking oamenii se simt stresati, apasati, nervosi si obositi.

Acelasi studiu a aratat ca nu exista diferente majore intre sexe.

Faptul ca femeile sunt mai bune la multitasking decat barbatii este un mit.

De ce oamenii din marile orase sunt mai nervosi decat cei care locuiesc la tara?

Faptul ca incercam sa facem prea multe lucruri in acelasi timp, avem un program incarcat, toate astea ne afecteaza creierul.

De exemplu, daca inveti pentru examen si faci multi-tasking cu uitatul la televizor sau verificatul Facebookului creierul tau asimileaza informatia in mod gresit.

Russell Poldrack, profesor de psihologie la Universitatea California a facut scanari ale creierului persoanelor care invatau si a observat ca in cazul celor care fac multitasking zona cea mai activa este nucleul striat, o regiune responsabila de invatarea unor aptitudini noi dar care nu e stimulata cand incercam sa ne amintim lucruri.

In schimb, cei care nu faceau multitasking si invatau cu televizorul si facebook inchis, zona stimulata era hipocampusul, care e responsabil de memorie si de pastrarea amintirilor de durata.

Mai mult decat atat Multi-taskingul nu ofera creierului pauzele necesare pentru a se creea legaturi neuronale puternice.

Acest lucru ne face sa ne purtam ca niste ZOMBIE, defocusati, si complet Inconstienti de lucrurile care sunt cu adevarat relevante in jurul nostru.

Cineva s-a gandit ca ar fi interesant sa puna cateva informatii intr-o poza.

Click pentru a vedea mare

Daca vrei sa vezi cum sa scapi de multi-tasking si sa devii mai productiv iti sugerez cea mai simpla tehnica posibila: Tehnica Pomodoro.

***

P.S. Estimez ca daca ai ajuns pana la sfarsitul acestui articol ti-ai verificat de cel putin 3 ori contul de Facebook, Twitter sau Email in timp ce citeai.

Infographic via CoolInfographics

34 thoughts on “Cum Multitasking-ul Te Face Mai Prost (Studii + Experimente)”

  1. Intr-adevar fac multitasking cand lucrez, dar fac asta pentru ca de obicei am nevoie de mai multe aplicatii pentru a-mi termina task-ul pe care-l am. De obicei nu lucrez cu mail-ul deschis si cu atat mai putin Facebook sau Twitter. Nu suport sa ma deranjeze sau sa-mi distraga cineva sau ceva atentia in timp ce lucrez. Chestia asta cu multitasking-ul e foarte grava pentru ca ne incarca cu tone de informatie pe care noi oamenii pur si simplu nu o putem procesa. Iar majoritatea informatiei cu care suntem incarcati este inutila si nefolositoare.

  2. Foarte bun articolul.

    Ai uitat sa pui link la “Tehnica Pomodoro. – click”

    Mi’am verificqt doar odata contul de Facebook in timpul lecturii acestui post.

    Multumesc pentru ceea ce faci,succes! (dublu)

  3. Adrian, de fiecare data cand iti citesc articolele, am impresia ca ma descrii pe mine. Este socant cat de bine ma regasesc in povestirile tale. De data asta am fost surprinsa de rezultatele cercetarilor. Si eu care credeam ca multitasking-ul reprezinta cheia succesului…Nu cred ca voi putea renunta la multitasking la serviciu, dar voi aplica tehnica Pomodoro pentru ca am nevoie sa-mi organizez mai bine timpul. Multumesc frumos pentru info!

  4. hai sa ne lamurim: sunt convins ca ideile tale, foarte bune dealtfel, erau la fel de bine intelese de toata lumea daca spuneai: ACTIVITATE. sau SARCINA. task nu inseamna nimic pentru multi dintre noi. activitate da. noi, cititorii tai, suntem romani. tu, autorul articolelor astea foarte bune, pe care le urmaresc mereu, esti roman. limba in care vorbim intre noi e limba romana. la ce sa ne maimutarim daca avem vocabular simplu si clar?

  5. Am citit articolul ăsta în 3 reprize, din 3 locuri diferite, la câteva ore diferență. De fiecare dată am luat-o de la capăt pentru că nu am putut să-mi amintesc unde am rămas cu cititul.

  6. inceput de alzheimer. :))
    mi se pare un articol tare tras de par. in primul rand ca e vorba de atentie distributiva, te focusezi alternativ pe tot ce tine de aceeasi activitate in general si cam asta e multitasking. sa nu imi spui ca mergi pe strada cu ochelari de cal ca altfel ai fi mai putin concentrat la drum sau in masina apesi numai pe acceleratie pentru ca frana iti distrage atentia. hai sa fim seriosi, de cele mai multe ori o activitate suplimentara iti da un respiro pentru o activitate stresanta, poti sa o iei ca pe un fel de pauza dar de alta natura.

  7. “P.S. Estimez ca daca ai ajuns pana la sfarsitul acestui articol ti-ai verificat de cel putin 3 ori contul de Facebook, Twitter sau Email in timp ce citeai.” – Chiar deloc. Fac tot posibilul sa evit multitasking-ul .

    O tehnica buna pe care o aplic des cand am ceva important de facut : Timp de 90 de minute ma ocup doar de lucrul important pe care il am de facut, apoi 20 de minute fac pauza( verific e-mail, facebook, ascult muzica)… si repet “programul” pana cand termin proiectul :) .

  8. @easy

    Condusul masinii este o activitate care, dupa o perioada de timp, se desfasoara cu ajutorul reflexelor soferului. Apesi acceleratia, apesi frana, calci ambreiajul, schimbi vitezele, rotesti de volan, acestea le faci doar din reflex. Incepatorii nu se pot concentra in acelasi timp pe toate aceste actiuni si din aceasta cauza au nevoie de exersare.

    Adrian se refera la alte activitati cum ar fi scrisul, pictatul, cititul si altele care necesita creativitate si concentrare.

    Sa ne imaginam ca iti pui foaia pe masa pentru ca sa faci o schita. Te gandesti cum ai vrea sa arate schita. Dupa doua minute iti suna telefonul ca sa te intrebe ‘cutarescu despre sanatate. Imediat o parte din gandurile tale se indreapta spre sanatate. Apoi revi la schita ta si incerci sa te concentrezi iar pe ea. Mai lucrezi ce mai lucrezi si apoi iti vine o idee despre un articol pentru blog. Te mai duci si pana in bucatarie sa iti pregatesti o cana cu ceai. Pornind calculatorul pentru ca sa scrii articolul, intri si pe mail ca sa il verifici si apoi si pe facebook ca sa vezi cine s-a mai despartit si cine s-a mai cuplat (nu neaparat ultimele doua, vorba vine). Dupa ce termini activitatile acestea, revi la schita ta si incerci sa iti aduci aminte la cum te-ai gandit ca ai vrea sa arate in timp ce lucrai la ea.

    Toate cele de mai sus nu reprezinta o pauza la activitatea principala.

    Chiar daca iti duci la bun sfarsit treaba, iti dezobisnuiesti creierul sa se mai concentreze doar pe un anumit lucru.

    Eu faceam multi-tasking. Recent mi-am inchis si contul de facebook si mi-am mai schimbat putin stilul de viata pentru ca am probleme cu concentrarea cand fac un anumit lucru. Mereu cand incepeam o activitate simteam nevoia, dupa doar cateva minute, sa fac si altceva in timpul destinat acelei activitati. Problema aceasta nu o aveam acum cativa ani. Acum incerc sa imi revin.

  9. Foarte bun articolul. Mi-a placut intrebarea daca te-ai lasa operat de un medic care face mai multe in acelasi timp :)
    In romaneste multitasking inseamna si imprastiere :)

  10. Dragă Adrian, e posibil să nu fiu singura, dar cu siguranţă fac parte dintr-o minoritate care nu are cont pe Facebook&Twitter&MySpace&PeekYou…, iar la cap.emailuri de ex.când mă deplasez în străinătate am ales aplicaţia pe mobil şi le verific într-adevăr constant – articolul tău e interesant. Mi-ai atras atenţia de curând pe blogul lui ARoşu, iar astăzi am citit ptr.I oară despre tine. ‘Dependenţa’ de succesdublu.ro e mai atractivă decât multitaskingul!

  11. Este intr-adevar un fapt real si cred ca dovedit intr-o oarecare masura de fiecare dintre noi. Uneori este productiv dar mai obositor, alteori este de-a dreptul haotin si total neproductiv, cel putin asa mi se intampla mie. Oricum, articolul este interesant si mai ales referirea la rezultatele studiilor.

  12. Conform wikipedia: Human multitasking is the best performance by an individual of appearing to handle more than one task at the same time. The term is derived from computer multitasking.
    Asadar, de ce aceasta graba in tot si toate, incercand sa ajungem cat mai curand si mai aproape de angajatul-robot? Dar pana si un computer, daca nu are o capacitate suficient de mare, nu poate performa corespunzator in situatii complexe de multitasking.
    Sunt totusi destul de rare cazurile reale de multitasking la birou; nu consider a fi cu adevarat un task (o sarcina, o atributie de serviciu) verificarea conturilor de socializare ci mai curand o lipsa de interes fata de sarcinile sau activitatile ce ar trebui desfasurate la birou, o necunoastere sau sau ignorare a acestora in favoarea altora care satisfac alte nevoi personale.
    Un angajat care se confrunta cu situatia aglomerarii mai multor sarcini in acelasi timp, trebuie sa stie foarte clar ordinea acestora functie de prioritati si cerintele superiorilor pe scara ierarhica.
    In viata personala de zi cu zi, prefer sa merg pe principul “ce nu poti face azi, lasa pe maine, caci e posibil sa nu mai fie nevoie…” o viata avem, si ea trebuie TRAITA!

  13. Chestia cu distragerea de la munca, la birou, este cat se poate de focusata pe indobitocire. Studiul ala este complet “biased”. Daca faci ceva care iti place nimic nu te poate distrage de la asta. Deci probabil ca taskurile respective sunt prea plicticoase. Problema de fond este cu totul alta.

    Cat despre multitasking, mi s-a dat un exercitiu cat se poate de distractiv: scrie pe o pagina, pe 3 coloane numerele de la 1 la 26 in cifre arabe (prima coloana), 1-26 in cifre romane (a doua coloana), literele corespunzatoare fiecarei cifre din alfabetul englezesc (a treia coloana). Exercitiul era cronometrat, prima data completai pe linii (cate ceva nou pe fiecare coloana) si a doua oara te focusai pe o singura coloana o data, terminai si te apucai de urmatoarea. Majoritatea din sala au obtinut un timp de doua ori mai bun cand au executat cate o coloana o data (emfazez, acelasi volum total de munca, de 2 ori mai lent executat cand se face multi-tasking). Nu se luau in considerare greselile (nu-si mai aduce omu aminte o cifra romana sau alta). Cam asta demonstreaza si ce eficienta avem cand facem multi-tasking, nu doar ce efect negativ are…

  14. Deci, da Vinci, era cu mult mai mandru de faptul ca el putea sa scrie cu o mana, si cu cealalta sa deseneze! In acelasi timp! Spune-mi ca el ar fi scos 10 puncte mai putin la un test IQ, sau ca ar fi avut un deficit de atentie sau altceva….

Comments are closed.