Magia Ordinii – Rezumat, Citate, Idei

Scurta descriere a cartii:

In cartea “Magia Ordinii” scrisa de Marie Kondo, aceasta prezinta metoda KonMari pentru a-ti pune la punct casa, in asa fel incat sa nu mai fii complesit de lucrurile pe care le detii.

Kondo iti arata metoda ei de a scapa de lucrurile de care nu mai ai nevoie si apoi sa le organizezi eficient pe cele care iti produc bucurie.

Cartea are foarte multe exemple si idei pe care le-ai putea implementa imediat in viata ta. Kondo vorbeste foarte mult despre cum ar trebui sa ne imbunatatim relatia cu obiectele pe care le detinem prin a le pretui si respecta mai mult, punandu-le in ordine.

Idei Principale –  Magia Ordinii

  1. Organizeaza categorie cu categorie: Marie Kondo recomanda sa iti organizezi lucrurile pe categorii, nu pe camere. Acest lucru inseamna sa aduni toate obiectele similare din intreaga casa si sa le sortezi in acelasi timp, in loc sa abordezi organizarea camera cu camera.
  2. “Iti provoaca bucurie?”: Un principiu cheie al metodei Marie Kondo este sa pastrezi doar lucrurile care iti provoaca bucurie. Tine in mana fiecare obiect si intreaba-te daca acesta iti aduce fericire; daca raspunsul este afirmativ, il pastrezi, daca nu, il arunci sau il donezi.
  3. Respecta ordinea de sortare: Kondo sugereaza o ordine specifica pentru sortarea obiectelor: haine, carti, hartii, articole diverse (numite “komono”) si, in cele din urma, obiecte sentimentale. Acest lucru iti permite sa iti dezvolti abilitatile de organizare treptat.
  4. Plierea verticala: Un alt aspect central al metodei Kondo este tehnica de pliere a hainelor. In loc sa le asezi in stive orizontale, pliaza-le astfel incat sa stea in picioare, economisind spatiu si permitandu-ti sa vezi cu usurinta toate hainele din sertar.
  5. Gandeste-te la viata ta: Kondo te incurajeaza sa reflectezi asupra vietii pe care ti-o doresti si sa iti imaginezi casa in conformitate cu aceasta viziune. Acest lucru te poate ajuta sa iei decizii mai bune atunci cand vine vorba de a pastra sau renunta la obiecte.
  6. Acorda respect obiectelor tale: Trateaza-ti lucrurile cu respect si recunostinta pentru rolul pe care il au in viata ta. Acesta este un principiu important in metoda Kondo, care contribuie la dezvoltarea unei relatii mai sanatoase cu obiectele personale si la mentinerea ordinii pe termen lung.

Rezumat, Citate, Idei: Magia Ordinii

Mai jos ai citate din carte sau gandurile pe care mi le-au provocat anumite pasaje din carte.

Nu tot ce scriu mai jos este o copie 1 la 1 la ce vei gasi in carte.

Capitolul I: De ce nu pot sa-mi tin casa in ordine?

O mentiune importanta:

In aceasta carte se foloseste foarte des un cuvant pe care sincer l-am auzit pentru prima oara: “A deretica” – care inseamna a face ordine si curatenie prin casa. Se intampla foarte rar sa invat cuvinte noi din carti in limba romana, asa ca mi s-a parut surprinzator acest mic “incident” :). Sa revenim la rezumatul nostru.

– Incepe prin a arunca. Apoi organizeaza-ti spatiul minutios, complet, de la un cap la altul. Daca adopti aceasta strategie, nu vei mai avea niciodata dezordine.

– Cand iti pui casa in ordine, iti pui si afacerile si trecutul in ordine.

– Metoda KonMari nu este doar un simplu set de reguli despre cum sa sortezi, cum sa organizezi si cum sa scapi de lucruri, este un ghid pentru obtinerea starii de spirit necesare ca sa faci ordine si sa devii o persoana ordonata.

– Prejudecata generala (mitul) este ca a face ordine nu se invata, ci mai degraba se insuseste natural. Indemanarea la gatit si retetele se transmit ca traditii de familie de la bunica la mama si fiica; totusi nimeni nu a auzit ca secrete de familie in ceea ce priveste ordinea sa fie transmite macar in interiorul aceleiasi gospodarii.

– Cati dintre parintii nostri ne-au invatat, in mod practic, sa facem ordine cum trebuie in camera?

– Cand vine vorba de ordine, toti suntem autodidacti.

Mai bine faci curat peste tot deodata, decat sa faci curat “putin cate putin” in fiecare zi

  • Exemplu: daca arunci un lucru in fiecare zi, intr-un an vei arunca 365 de lucruri max. Este mai eficient sa iti concentrezi toate eforturile sa faci curat si ordine cat mai rapid.
  • A face ordine determina rezultate vizibile. Ordinea nu minte niciodata. Secretul esential al succesului este acesta: daca faci ordine mai degraba peste tot deodata decat putin cate putin, poti sa transformi radical modul de gandire. Acest lucru produce o transformare atat de mare incat iti strangeste emotii si iti influenteaza irezistibil modul de gandire si obiceiurile de viata.

– In momentul in care incepi sa faci curat si ordine, iti reconfigurezi viata.

Numerosi oameni simt nevoia sa faca ordine atunci cand sunt tensionati, cum ar fi inainte de un examen. Dar aceasta nevoie nu apare pentru ca vor sa-si puna camera in ordine. Apare deoarece vor sa isi puna “altceva” in ordine. Creierul lor isi striga dorinta de a studia, dar, cand observa spatiul in dezordine, obiectul concentrarii devine: “Trebuie sa imi fac ordine in camera”. Faptul ca aceasta actiune inceteaza odata ce criza se incheie, demonstreaza teoria. Dupa ce examenul a luat sfarsit, pasiunea pusa in noaptea anterioara in dereticat se risipeste si viata revine la normal. […] Daca te lasi amagit de usurarea temporara pe care ti-o da ordinea facuta in spatiul tau fizic nu vei cunoaste niciodata necesitatea de a-ti pune in ordine spatiul psihologic. […] o incapere dezordonata este totuna cu o minte dezordonata.

– A face ordine e doar un instrument, nu destinatia finala. Adevaratul tel este sa-ti stabilesti stilul de viata pe care il vrei, dupa ce ti-ai pus casa in ordine.

– Expertii in depozitare sunt colectionari:  punerea lucrurilor deoparte creeaza iluzia ca problema dezordinii e rezolvata, de aceea actiunea trebuie sa inceapa cu aruncatul. Este necesar sa exersezi controlul de sine si sa rezisti tentatiei de a depozita lucrurile pana cand hotaram ce dorim cu adevarat sa pastram.

– A face ordine eficient implica doar doua actiuni esentiale: a arunca si a decide unde sa depozitezi lucrurile. Dintre cele 2, ce incepe cu aruncatul. Acest principiu nu se schimba. Restul depinde de nivelul de ordine pe care tu personal vrei sa-l atingi.

– Cand faci ordine, lucrezi cu obiecte. Obiectele sunt usor de aruncat si usor de mutat. Oricine o poate face. Scopul tau este vizibil. In momentul in care ai pus totul la loc, ai trecut linia de sosire. Spre deosebire de munca, studii sau sport, nu trebuie sa-ti compari performantele cu ale nimanui altcuiva. Tu esti standardul.

Capitolul al II-lea: Intai, arunca!

– Cand iti ordonezi complet spatiul […] schimbarea e atat de profunda, incat te simiti ca si cum ai trai intr-o lume total diferita. Acest lucru iti influenteaza profund mintea si iti creeaza o aversiune fata de intoarcerea la starea de dezordine anterioara. Secretul e sa faci schimbarea atat de rapid incat sa simti o transformare completa de atitudine. Acelasi impact nu va putea fi obtinut niciodata daca procesul se desfasoara gradual.

– 💡Modul cel mai bun de a alege ce vrei sa pastrezi si ce sa arunci e sa iei in mana fiecare obiect si sa te intrebi: “Imi inspira bucurie?”. Daca da, pastreaza-l. Daca nu, arunca-l. Acesta este nu numai cel mai simplu, ci si cel mai precis reper dupa care sa evaluezi.

– Inainte de a alege ce sa pastrezi, aduna, deodata, tot ceea ce apartine acelei categorii. Scoate si ultimul obiect si pune totul impreuna (ex. toate hainele din toate dulapurile din casa, nu doar dintr-o camera anume, toate hartiile de pe peste tot de prin casa etc).

3 Factori care adauga valoare lucrurilor noastre:

  1. Functia (valoare functionala): oamenilor le este greu sa arunce lucruri pe care le-ar mai putea folosi
  2. Informatia (valoare informationala): oamenilor le este greu sa arunce lucruri care contin informatii utile
  3. Atasamentul emotional (valoare emotionala): oamenilor le este greu sa arunce lucruri de care sunt legati emotional
  4. BONUS: cand aceste lucruri sunt greu de obtinut sau de inlocuit (raritati), devine si mai dificil sa le arunci

– Procesul de a decide ce sa pastrezi si ce sa arunci se va desfasura mai usor daca vei incepe cu obiecte in legatura cu care poti lua hotarari mai usor. Pe masura ce te apropii de categoriile mai grele, iti vei perfectiona capacitatea de a decide. Cu hainele este cel mai usor pentru ca au o valoare de raritate scazuta. Fotografiile […] nu numai ca au valoare sentimentala, ci sunt si unice, de aceea trebuie lasate la sfarsit.

Capitolul III: Cum sa faci ordine pe categorii

Succesiunea cea mai buna este: haine, carti, hartii, obiective diverse, iar la sfarsit, obiecte cu valoare sentimentala si suvenire.

– Nu arata ce arunci parintilor ori familiei extinse pentru ca acestora li s-ar putea parea un proces mult prea dureros si ar putea sa puna presiune pe tine ca risipesti lucrurile la care renunti.

– Nu arunca lucrurilor altor oameni, fara sa le spui. Desi poate fi o tactica castigatoare, nu merita sa pierzi increderea acestora.

– Sa muncesti discret spre a scapa de excesul personal de lucruri, este cea mai buna modalitate de a te confrunta cu o familie care nu face ordine. (Acestia iti vor lua la scurt timp exemplul personal, fara ca tu sa insisti, mai ales daca vad ca tu o duci mai bine de pe urma acestei actiuni).

– Fratii mai mici primesc foarte lucruri de la fratii mai mari. Acest lucru le inhiba dezvoltarea intuitiei cu privire la ce anume doresc sa pastreze si ce nu doresc sa pastreze. Este in regula sa dai mai departe lucrurile de care nu mai ai nevoie, dar este si mai in regula sa le permiti fratilor mai mici optiunea de a refuza lucrul donat, fara remuscari.

 Sfaturi pentru a face ordine eficient

  • Nu asculta muzica cu versuri, nu folosi radio sau TV pe post de zgomot de fundal, pentru ca vrei sa iti auzi dialogul interior cand interactionezi cu obiectele pe care urmeaza sa le arunci
  • Apuca de ordine cat mai de dimineata, cand ai cea mai multa energie
  • Nu te baza prea mult pe ratiune, pentru ca mereu vei putea gasi un motiv pentru a nu arunca un obiect pe care nu-l mai folosesti de foarte mult timp
  • Ia fiecare obiect in mana, ca sa nu ai regrete.

Fiecare obiect are un rol diferit. Nu toate hainele au venit la tine ca sa fie purtate pana se jerpelesc. Asa e si cu oamenii. Nu fiecare individ pe care il intalnesti va deveni un prieten apropiat sau un iubit. Cu unii te vei intelege greu sau iti va imposibil sa-i simpatizezi. Dar si acestia te vor invata o lectie pretioasa despre persoanele pe care le placi, asa incat le vei aprecia si mai mult.

– Nu mai retrograda haine pe care nu le mai folosesti la statutul de haine de casa. Pentru ca petreci foarte mult timp acasa, ar fi mai bine sa iti iei niste haine extrem de confortabile. Timpul petrecut acasa este si el o parte pretioasa a vietii. Valorea lui nu trebuie sa se schimbe, doar pentru ca nu ne vede nimeni.

– Tocmai pentru ca nu te vede nimeni este important sa-ti consolidezi o imagine pozitiva de sine, purtand doar haine care iti plac.

– Impaturitul hainelor este o forma de dialog cu garderoba ta. Hainele care au fost impaturite cu grija au o elasticitate si o stralucire care se vad imediat, distingandu-le cu claritate de cele care au fost aruncate la intamplare intr-un sertar. Actul de a impaturi inseamna mult mai mult decat a face hainele compacte pentru depozitat. Este un act de grija, o expresie a placerii si aprecierii pentru felul in care acestea iti sprijina modul de viata.

– La haine, nu numarul indoiturilor creeaza cutele, ci mai degraba presiunea aplicata. Chiar si hainele impaturite usor se pot sifota daca sunt depozitate intr-un teanc, pentru ca greutatea hainelor actioneaza ca o presa.

– Aranjeaza-ti hainele in asa fel incat sa fie orientate de la stanga la dreapta: cele mai mari si mai grele in stanga, cele mai mici si mai usoare in dreapta. Aranjeaza-ti hainele de acelasi tip una langa alta. Hainele ca si oamenii se pot “relaxa” cu mai multa usurinta in jurul altora de acelasi fel.

– O data cu popularizarea aerului conditionat si a sistemelor de incalzire, nu prea mai are sens sa iti pui deoparte hainele de extra-sezon.

Cum sa iti organizezi cartile

  • “Candva inseamna niciodata”: cartile pe care spui ca le vei citi candva, foarte probabil nu le vei citi vreodata
  • Cartile pe care le-ai citit deja sunt mai usor de aruncat decat cele pe care le vei citi candva
  • Cel mai bun moment de a citi o carte este atunci cand te prinde, de obicei cand abia ce ai cumparat-o sau cand ai nevoie de ea
  • Cu cat ai mai putine carti in biblioteca, cu atat creste impactul informatiei pe care o citesti

– 💡Arunca toate hartiile mai putin cele esentiale si cele care nu au echivalent digital. Daca ai garantii, tine-le intr-o mapa transparenta pana expira, apoi scapa de ele.

– 💡Pune maruntisul la vedere, ca sa il poti folosi. Nu folosi pusculite.

Intamplator, exista o diferenta notabila in privinta felului in care femeile si barbatii trateaza maruntisul. Barbatii au tendinta sa puna monedele in buzuar sau sa le plaseze undeva la vedere, cum ar fi pe un bufet sau pe o masa. Femeile, pe de alta parte, tind sa le bage intr-o cutie sau o punga si s-o puna intr-un sertar. Este ca si cum instinctul masculin de a fi pregatit sa actioneze in caz de pericol si instinctul feminin de a proteja casa se manifeste in felul in care acestia trateaza maruntisul. Acest gand ma face sa ma opresc si sa meditez la misterul vietii si al ADN-ului, in timp ce petrec inca o zi impartasind magia de a face ordine.

– NU are niciun sens sa pastrezi cadourile pe care nu le vei folosi. Adevaratul scop al unui cadou este sa fie primit. 

– NU trimite la parinti obiectele de care nu mai ai nevoie sau pe care nu ai unde sa le pui in casa.

Amintirile cu adevarat pretioase nu vor disparea, chiar daca arunci obiectele asociate cu ele. Gandindu-te la viitor, merita sa pastrezi suvenire ale unor lucruri pe care le-ai uitat altfel? Traim in prezent. Indiferent de cat de frumoase au fost vremurile, nu putem trai in trecut. Bucuria si entuziasmul pe care le traim aici si acum sunt mult mai importante.

– Lucrurile cu adevarat importante nu sunt atat de multe la numar. Locul fotografiilor plictisitoare cu peisaje pe care nici nu le poti localiza este la gunoi. Sensul unei fotografii sta in entuziasmul si bucuria pe care le simti atunci cand o faci. In multe situatii, fotografiile tiparite ulterior si-au depasit deja scopul.

– 💡Redu pana ceva face clic:  Care este cantitatea perfecta de lucruri? Cred ca cei mai multi oameni nu stiu. Ideea este sa reduci cat mai mult in asa fel incat sa iti dai seama de ce ai nevoie ca sa traiesti confortabil. Puncul de declic difera de la persoana la persoana.

KonMari se bazeaza foarte mult pe sentimentele tale:

  1. Alege acele lucruri care iti inspira bucurie atunci cand le atingi.
  2. Agata acele haine care ar parea mai fericite puse pe umerase.
  3. Nu-ti face griji ca arunci prea mult. Va veni un moment cand vei stii cat este tocmai bine.

Faptul ca posezi un surplus de obiecte pe care nu le poti hotari sa le arunci nu inseamna ca ai grija cum trebuie de ele. Chiar dimpotriva. Reducand pana la un volum pe care-l poti manevra corespunzator, revitalizezi relatia cu obiectele pe care le ai. Doar pentru ca arunci ceva, nu inseamna ca renunti la experientele din trecut sau la identitatea ta. Prin procesul de a selecta numai acele lucruri care-ti inspira bucurie poti identifica tocmai ce-ti place si ce-ti este necesar.

Capitolul IV: Cum sa iti depozitezi lucrurile astfel incat sa ai o viata captivanta

– Stabileste un loc pentru fiecare lucru. In locul stabilit iti vei pune lucrurile la odihna. Fiecare lucru trebuie sa aiba casa lui proprie si sa nu faca parte dintr-o gramada.

– Motivul pentru care fiecare obiect are nevoie de un loc stabilit este ca existenta unui obiect fara un loc al lui creste sansa ca spatiul tau sa cada din nou parada dezordinii.

Esenta depozitarii eficiente este aceasta

Stabileste un loc pentru absolut fiecare lucru pe care il ai. Daca ignori acest principiu de baza si incepi sa experimentezi gama vasta de idei de depozitare care sunt promovate, iti va parea rau.  Acele “solutii” de depozitare nu sunt nimic altceva decat mijloace de a ingropa obiecte care nu-ti fac placere.

– Cei mai multi oameni isi dau seama ca dezordinea e determinata de existenta a prea multe lucruri. Avem prea multe lucruri pentru ca nu stim de fapt cate detinem in realitate. Metodele de depozitare pe care le folosim pot ascunde acest exces si sa nu ne faca constienti de faptul ca detinem prea multe lucruri.

– O greseala comuna multor oameni este sa decida unde sa-si depoziteze lucrurile urmarind accesul cat mai usor la ele. Aceasta abordare este o capcana falsa. Dezordinea e determinata de faptul ca lucrurile care nu sunt puse inapoi la locul lor.

Dezordinea are 2 cauze posibile

  1. A pune lucrurile la locul lor reprezinta un efort mult prea mare
  2. Nu e clar unde este locul fiecarui lucru

– Depoziteaza lucrurile pe verticala si nu le stivui, pentru ca este foarte usor sa scapi stiva de sub control. Totodata stivuirea provoaca presarea obiectelor si deteriorarea lor.

Capitolul V: Magia ordinii iti transforma viata in mod spectaculos

– Unul dintre efectele magice ale acestei activitati (de a face ordine printre lucruri) este increderea in propria capacitate de decizie. A face ordine inseamna a lua fiecare obiect in mana, a te intreba daca iti inspira bucurie si a decide, pe aceasta baza, daca il pastrezi sau nu. Repetand acest procedeu de sute si mii de ori, ne perfectionam, in mod natural, abilitatea de a lua decizii. Oamenii care nu au incredere in judecata proprie nu au incredere in ei insisi.

In timpul procesului de selectie, daca gasesti un lucru care nu-ti inspira bucurie, dar nu te poti convinge sa scapi de el, opreste-te un moment si intreaba-te: “Nu pot sa scap de acest obiect din cauza unui atasament fata de trecut sau din cauza fricii de viitor?”

– Exista 3 moduri de a aborda lucrurile posedate: sa ne confruntam cu ele acum, sa ne confruntam cu ele candva sau sa le evitam pana in ziua cand vom muri.

– Aruncarea doar acelor lucruri care nu aduc bucurie nu are niciun fel de efecte adverse.

– In esenta, a face ordine ar trebui sa fie actiunea de a restaura echilibrul dintre oameni, lucrurile lor si casa in care locuiesc.

Fiecare lucru pe care il detii vrea sa-ti fie de ajutor. Chiar daca il arunci sau ii dai foc, va lasa in urma energia dorintei de a-ti fi de folos. Eliberat de forma fizica, va pluti in lumea ta ca energie, transmitandu-le altor obiecte ca esti o persoana speciala si se va intoarce sub forma obiectului care ii e de cel mai mare folos persoanei care esti acum, obiect care-ti va aduce cea mai mare fericire.

– Motivul principal pentru care ordinea are acest efect (multi dintre clientii lui Kondo isi imbunatatesc sanatatea fizica) este acela ca, prin acest proces, oamenii ajung sa fie multumiti. Dupa ce fac ordine, multi clienti imi spun ca dorintele lor lumesti s-au diminuat. In timp ce in trecut , indiferent de cat de multe haine aveau, nu erau niciodata multumiti si doreau intotdeauna ceva nou de purtat, dupa ce au facut selectia si au pastrat numai acele lucruri care le placeau, au simtit ca dispuneau de tot ce le era necesar.

Cand o femeie este indragostita, schimbarea din ea este evidenta pentru toti cei din jur. Dragostea pe care o primeste de la barbatul ei, increderea pe care i-o da iubrea si dorinta ei de a face efortul sa arate frumoasa pentru el, toate ii dau energie. Pielea ii straluceste, ochii ii sunt luminosi si ea devine si mai frumoasa. La fel, lucrurile care sunt pretuite si tratate cu grija de proprietarul lor sunt vibrante si radiaza dorinta de a-i fi si mai mult de folos acestuia. Lucrurile care sunt apreciate stralucesc.

– Viata adevarata incepe dupa ce ti-ai pus in ordine casa.

– Cand ai inceput cu ordinea, e bine sa o faci cat mai repede, pentru ca scopul vietii nu este sa faci in continuu ordine.

 

Magia Ordinii - Marie Kondo

Cumpara “Magia Ordinii” – Marie Kondo