De ce inveti prost?

Pornind de la un post anterior despre cum functioneaza creierul si cele doua emisfere cerebrale, azi o sa imi pun intrebarea prosteasca …DE CE NE ENERVAM CAND NU INTELEGEM CEVA?

Problema sta in felul in care am fost invatati sa invatam. Atata vreme cat credem ca avem o memorie proasta ne taiem singuri craca de sub picioare. Ai un creier la fel de bun ca orice minte agera pe care poti sa mi-o pomenesti. Proprietarii de creier au fost plafonati de sistemul nostru scolar si educational. Ni s-a inhibat capacitatea de a gandi creativ, ni s-a retezat din start tendinta de a pune intrebari inteligente si provocatoare, ni s-au pus ochelari de cal pe ochi si silti sa privim INVATAREA ca ceva urat, un rau necesar. De cate ori nu ati picat examene pentru ca nu ati invatat dupa manualul scris de “DOMNUL PROFESOR” si ati invatat din surse mult mai bune? Eu unul am o experienta de genul asta cand la un examen de anatomie am spus ca artera cutare trece prin gaura cutare…iar profesorul ma intreaba : Unde ai citit tu de gaura aia? Raspund : In GRAY’s Anathomy(una din resursele cele mai bune in domeniu). Ei bine…in manualul scris de MINE si dupa care trebuia sa inveti TU…gaura aia nu exista. Ne vedem la TOAMNA! Cum sa nu ti se toceasca inteligenta si sa devii un creier posac nestiind decat sa te indopi cu informatie pe care nu stii cum sa o folosesti?

Invatarea ar trebui sa fie un proces fascinant, atragator, stimulant. Din fericire poti ajunge sa iti placa sa inveti. Totul este sa stii cum sa faci din invatare un lucru placut.

Sa vedem cum invatam de obicei.

Dispunem de o anumita de cantitate de ENERGIE pe care o folosim pentru a ne concentra cand invatam. Sa ne-o imaginam ca un dreptunghi plin cu SEVA.

Ai un examen, incepi sa citesti…dai peste ceva ce nu intelegi…incepi sa te strofoci, sa te chinui, sa iti dai seama ce inseamna notiunile alea straine pentru tine…Cand esti stresat sau obosit, aceasta cantitate de energie pe care poti sa o folosesti scade progresiv. Drept urmare … la primele dificultati intampinate cand inveti ceva nou te simti frustrat ca nu intelegi si acest sentiment dezagreabil declanseaza in creierul tau o reactie de respingere a lucrului pe care il faci. Chimic incep sa se secrete “hormonii de stress” care pregatesc organismul in situatii neplacute pentru reactia de “fuga sau lupta”. Rezistenta pe care o simti consuma energie..energie care iti e necesara pentru a te concentra. Dreptunghiul verde se micsoreaza:

Daca esti inteligent, observi repede ce se intampla. Pe langa faptul ca nu intelegi ceea ce incerci sa inveti, devii agitat si nervos ca nu intelegi, si mai rau decat toate … devii nervos pe faptul ca te oftici :). Asta iti consuma foarte multa energie si conflictul interior l-am trait cu totii : De ce nu reusesc sa ma concentrez?…ar trebui sa fiu mai atent la detaliile astea…; nu ar trebui sa ma ingrijorez atat de tare ca nu inteleg…..etc! Acum energia care iti mai ramane pentru invatatul efectiv este foarte mica si intervine senzatia de plictiseala, inutilitate, lipsa de chef.:

In felul acesta ai irosit aproape doua treimi din energia pe care o aveai initial pentru invatare, luptandu-te cu tine insuti. Apare un blocaj mental si odata cu el senzatia ca “sunt tare de cap” plus ca iti demonstrezi singur ca INVATAREA E GREA si trebuie sa renunti indata.

Data viitoare cand incerci sa inveti ceva nou…observi ca de fapt “inveti” foarte bine din propriile experiente si cum dai de dificultati …cercul vicios se reia insa acum dureaza mult mai putin pana cedezi si abandonezi. De fiecare data iti demonstrezi tie insuti ca invatatul e greu si nu merita sa incerci. De-asta multi adulti refuza cu incapatanare sa invete ceva nou.

Cercul acesta vicios s-a instalat datorita experientelor noastre scolare si educationale. Si in zilele noastre se practica inca din plin predarea informatiilor doar pentru emisfera stanga(logica, rationala, analitica) iar creierul se apara impotriva acestei modalitati de a invata.

Raspune-mi la urmatoarele 3 intrebari:

1. Nu te-ai impotrivit candva in mod intuitiv si pe buna dreptate tocitului, memoratului si repetarii mecanice a termenilor, datelor, formulelor?

2. Nu ti s-a spus mereu ca nu exista alta cale?

3. Nu ai fost constrans sa accepti anumite procedee de invatare care nu ti se potriveau deloc?

Din clipa cand vei prelucra informatiile pe care le primesti intr-un mod prietenos pentru creier, nu te vei lupta atat cu tine insuti si invatatul va deveni un lucru usor, placut, fascinant.

Despre cateva metode cum sa faci asta….in urmatorul articol.! :)

17 thoughts on “De ce inveti prost?”

  1. Anul asta am examen, asa ca articolul de maine imi va fi foarte folositor :)
    La fel de folositor este si articolul de astazi. M-a facut sa inteleg ce se intampla atunci cand am de invatat ceva pe de rost, si ma apuca toti dracii.

    Adi, faci o treaba foarte buna cu blogul.

    Succes!

  2. O mama disperata care are nevoie de sfaturi. Cum sa-mi fac baiatul sa invete si sa invete cu placere ?

  3. Buna Rodica,

    scrie-mi un mail la “contact” ca sa iti pot raspunde. Spune-mi cum invata baiatul tau acum, ce ai vrea sa invete, ce ii place sa faca in majoritatea timpului.

  4. unde este continuarea de la acest articol? ca o sa am un examen …si mi asa greu sa ma apuc de invatat ..nu am randare cand ma gandesc ca abea retin…si poate ma ajuta si pe mine sa imi vina cheful de invatat si sa retin mai usor si sa nu mai ma sperii de cat de mult am de invatat … :)

  5. Foarte tare. De cand vreau sa scriu un articol legat de asta si tot aman ca mi-e lene, dar asta chiar m-a motivat sa ma apuc. M-a bucurat foarte mult ca am mai gasit un creier care simte ca trece prin aceleasi chestii si le si spune ;)good luck :)

  6. problema este ca detinatorii de creier plafonat de sistemul prost nu si au folosit creierul si ca sa ia partile bune din sistemul de ivnatamant, si in felul asta sa si dezvolte singuri un stil de a invatat.
    de exemplu, posesorul de creier ale caror randuri le citesti acum, desi deranjat de sistemul imbecil de invatamant, si a dat seama ca anumite materii sunt interesante, asa ca a inceput sa se preocupe individual de ele. astfel, pana pe la 17 ani avea deja un sistem propriu de invatare bine pus la punct.
    cred ca articolul tau se adreseaza posesorilor de creier lenesi.
    faptul ca un sistem e prost si cei din jur au ochelari de cal nu ar trebui sa fie o scuza pentru nimeni. responsabilitatea asumata este unul dintre gesturile cele mai elegante pe care avem ocazia sa le facem zilnic.

  7. marusca este un posesor de creier foarte obosit momentan, asa ca permite i sa se corecteze cu intarziere:
    detinatorul de creier ale carui randuri

  8. Abia acum am dat peste acest articol. F.interesant si cel mai important,la obiect. Am mai citit despre,pt ca iti dai seama, nu este o problema cu care ma confrunt de ieri,azi si observ ca nu doar eu,ci din ce in ce mai multi studenti si asta ma face sa afund si mai mult in a ma complace situatiei. Imi poti raspunde cu linkul ravnitei continuari?
    totodata,nu m-ar deranja daca intre timp, ai mai descoperit cauze si rezolvari pt invatarea defectuasa sau lipsita de entuziasm, chiar si atunci cand,hahahhaa,depinde viata ta de acele 2 ore amarate de concentrare pt un examen sa spunem.
    Mailul meu este dumitriu.alinai@yahoo.com
    Astept cu nerabdare sa imi raspunzi.

Comments are closed.