Arde-l pe fraier!

Wikipedia ne spune ca: “Turismul in Romania se concentreaza asupra peisajelor naturale si a istoriei sale bogate”.

Ma simt de parca as fi la ora de dirigentie! Sau in clasele 1-4 cand eram obligati sa invatam “Ce-ti doresc eu tie, dulce Romanie”. Si atat de mult ne doream sa invatam poezii pe de rost(inventie a celebrului sistem de educatie romanesc), incat chiar ne veneau in minte numai lucruri de dulce!

A nu se intelege ca am ceva cu Wikipedia. Placa asta o tot aud de ani de zile. O recita politicienii in binecunoscutul lor limbaj de lemn, vor sa ne-o bage pe gat “managerii” din domeniul turismului.

Aceste persoane care ne explica, intr-un limbj foarte elevat!, ce inseamna turismul romanesc si care este potentialul sau! ne arunca in fata ochilor tot felul de grafice si trenduri, care chipurile, ar trebui sa ne convinga de forta Romaniei turistice. Si de finetea nisipului de la Eforie, comparativ cu cel din Barcelona!

Ceea ce nimeni nu spune este realitatea crunta! Mai toate hotelurile si pensiunile turistice(sau agro-turistice!) vor sa ia si pielea de pe noi! Vor sa dea tunul in 3, poate 4 luni de sezon. Suntem luati drept niste naivi. “Arde-l pe fraier!” este sloganul acestor indivizi!

Iti piere tot cheful de vacanta atunci cand vezi ce conditii iti ofera hotelul care din exterior nu arata rau. Dupa ce ai trecut de gardul proaspat vopsit, inauntru te asteapta leopardul mizeriei. Nimeni, dar absolut nimeni ! nu ma poate convinge la ora actuala de faptul ca preturile cerute se justifica prin conditiile oferite.

Apoi, te iau in primire “sefii” de terase de pe plaja. Vrei sa mananci niste cartofi si sa bei un suc, te trezesti pe nota de plata cu castraveti, sos picant si supa de pui “a la grek”!

Ce nu inteleg acesti insi cu pretentii de oameni de afaceri si cu atitudine de interlopi, este ca toate aceste lucruri se vor intoarce intr-o zi impotriva lor. Deja bulgarii ii saluta din mers. Antalya, Grecia, Spania si Italia vor fi destinatii tot mai cautate de catre romani. Pai daca e mai ieftin sa stai 5 zile in Sicilia(te poti lauda apoi prietenilor ca ai dat mana cu Don Gambino!), de ce sa alegi algele de la Neptun?

Marketingul turistic este la pamant in Romania. Mai stie cineva ceva de Borsec sau de Borsa? De Durau? Sunt statiuni turistice din Romania. Sau cel putin erau candva…

13 thoughts on “Arde-l pe fraier!”

  1. Din pacate ai foarte mare dreptate iar in ceea ce priveste “nisipul fin din Eforie” invit turistii sa aiba curajul sa viziteze Eforie Sud, candva numarul 1, acum o prapastie…
    si da! nu le pasa. tot ce fac e sa dea o vopsea peste vechea vopsea, sa-ti aduca mancare dintr-o bucatarie infecta, nederatizata, sa te inghesuie in colturi ale teraselor, sa-ti urle lautarii (ca sunt la moda) in timp ce incerci sa-ti sorbi zeama cu iz de carne.
    Plimbarile sunt intrerupte de miros de ‘amzie cu ulei neschimbat o vara intreaga, shaorme putrezite, covrigi la 10.000, mai mare gaura decat covrigul, etc, etc, etc….
    e o adevarata proba de curaj sa mergi pe litoralul romanesc….
    Putem sa analizam problema si invers. In Constanta esti norocos daca lucrezi la receptie la un hotel, la Selgros sau in cazuri cu adevarat fericite iti pun parintii o pila sa intrii la primarie… normal ca toti oamenii astia vor un surplus de bani peste an… si lucrurile astea le spun din cunostinta de cauza a unui locuitor a orasului Eforie Sud.

  2. Din pacate aceeasi situatie e si la munte. Peisaje superbe…insa serviciile lasa de dorit rau! Sunt multe locuri si zone din tara asta care merita “promovate”.

    Poate ca si noi turistii avem o vina…ca nu ne revoltam! Eu nu vreau sa imi petrec vacantele in alta tara pentru ca imi place Romania si mai am atatea de descoperit aici! Poate ca daca luam atitudine putem schimba ceva…

  3. Din pacate turismul nu face altceva decat sa intregeasca o imagine mai putin buna a serviciilor din Romania. Problema turismului are la baza situatia economica generala (pana nu demult principala conditie pentru o vacanta era pretul ) care a determinat antreprenorii sa puna accent mai mult pe pret si profit decat pe servicii.
    Acum desi preturile au mai scazut si exista cateva investitii notabile in turism se simte foarte mult lipsa oamenilor pregatiti si dornici sa lucreze in acest domeniu . Probabil singurul lucru care ar putea compensa ar fi ospitalitatea romaneasca dar si aceasta s-a pierdut in ultimii ani si nici nu a fost compensata de cursuri specializate.

  4. Cat am fost mai tanar, am umblat prin multe locuri din tara. Ca melcul, cu casa in spate :) , adica eram “locatar in cortul meu”! Sunt roman 100% dar am ajuns sa dau dreptate zicalei: “Romania e frumoasa, pacat ca este locuita!”.
    Sunt foarte adevarate ideile expuse.
    Atitudinea pe care sa o luam ar fi sa le facem vanzare producatorilor de corturi si sacuri de dormit! :) Lipsa de confort, a unui trai la cort, dar “la firul ierbii”, in mijlocul naturii – suplineste de multe ori salteaua moale si jegoasa dintr-un pat de hotel.
    Cand te scoli dimineata, la cort, si mirosi roua diminetii si parfumul ierbii… incepi sa dtesti toate deodorantele…..

  5. In marketingul serviciilor sunt mentionate nivelurile oferteide servicii. Romanii de multe ori nu indeplinesc nivelul de baza, neridicandu-se nici macar la nivelul asteptat, dar ce sa vorbim de nivelul amplificat sau cel potential.

    Problema e ca nu avem manageri cu viziune de marketing in ceea ce fac. Cei ce au investitii in turismul nostru urmaresc piata preturilor locale si nu doresc sa schimbe ceva in oferta lor, sa se ridice deasupra concurentei.

    Dupa cum spui, sunt mult mai atractive ofertele din afara pentru un client sensibil la diferente de pret.

    Pana cand o sa ajunga generatia noastra sa faca investitii serioase in turism, sa aiba curajul sa faca o schimbare, lucrurile nu se vor schimba. Eu am o amica ce si-a facut prpriul Hostel in Cluj, lucru care e un pas in fata (oferta intalnita inafara mai putin la noi)… pana vor aparea mai multe initiative de acest gen o sa ma mai astept lumea sa se plange de turismul nostru si preturile nejustificate.

    Felicitari pentru post. Poate ar trebui sa fie o zi in care sa se uneasca blogerii sa posteze toti in aceiasi zi cel putin un blog despre turism (in calitate de lideri de opinie), poate o sa inceapa sa isi puna mai multa lume semne de intrebare.

    Bafta !

  6. La noi prin om de afaceri se intelege cineva care prosteste lumea. Si asta se aplica si in turism. Ideea este sa gasesti cea mai ieftina metoda de a face ciorba si in acelasi timp sa poti cere cat mai mult pe ea. Camarele trebuie sa para curate iar clientul care ne intra in local trebuie sa isi vada lungul nasului ca altfel jar mananca. Mai avem de invatat in domeniu pana cand o sa intelegem ca turismul este o afacere care se bazeaza nu pe locatie, nu pe peisaje ci pe bun simt.

Comments are closed.