3 tehnici creative sa gasesti solutii rapide la probleme

Stii vesnica situatie: ai de rezolvat urgent o problema care necesita o solutie creativa, mai ai doua-trei ore pana la deadline si nu-ti vine nici o idee mai de Doamne-ajuta prin cap.

Simti ca mergi in cerc si incerci aceleasi solutii rasuflate si pe masura ce trece timpul te panichezi din ce in ce mai tare.

O sa-ti prezint cateva tehnici de creativitate prin care sa vii cu idei si solutii noi la o problema. Sunt usor de aplicat si nu iti ia foarte mult timp. Tot ce trebuie este sa ai la indemana o foaie si un pix si sa ignori pentru cateva minute galagia si lucrurile care ti-ar putea distrage atentia.

genius

Tehnica 1: Brainstorming in sens invers.

O tehnica foarte ingenioasa de a gasi idei si solutii noi este sa definesti complet altfel problema. In loc sa te concentrezi sa gasesti o solutie pentru problema ta, tehnica aceasta presupune sa gasesti idei ca sa "creezi” problema.

De exemplu, daca acum cauti o solutie la problema: “cum sa ma concentrez mai bine pe ceea ce fac” folosind aceasta tehnica va trebui sa cauti 10 minute solutii si idei la problema:

“Cum sa ma concentrez cat mai putin si sa nu fac nimic toata ziua”

Apoi fa o lista cu toate lucrurile care te pot ajuta sa pierzi timpul.

Dupa ce ai lista respectiva, inverseaza iar problema.

De exemplu, ce ar putea sa ma faca sa pierd timpul:

– Verificat mailuri prea des, verificat facebook, raspuns la telefoane, cautat muzica pe youtube, citit bloguri de unde nu invat ceva, verificat statistici pe blog.

Daca inversez acum problema imi dau seama ca ceea ce ar putea sa ma ajute sa ma concentrez mai bine este sa elimin aceste cauze.

Tehnica 2: De ce fac ceea ce fac?

Scrie pe o foaie intr-o propozitie ceea ce faci. Apoi pune intrebarea De Ce? si scrie raspunsul la aceasta intrebare imediat dedesubt. La acest raspuns pune iar intrebarea De Ce? si scrie raspunsul dedesubt. Continua cu intrebarea De Ce? pana ajungi la esenta problemei, pana iti dai seama de fapt care e scopul acelui lucru pe care il faci.

Exemplu:

Vreau sa organizez un curs video intensiv de 3 luni prin care oamenii sa invete sa-si dezvolte abilitatile sociale.

De ce?

Pentru ca foarte multi oameni nu stiu sa-si faca prieteni noi

De ce?

Pentru ca oamenii se tem sa intre in vorba cu necunoscuti.

De ce?

Pentru ca cei mai multi oameni se tem de respingere?

De ce?

Pentru ca vor sa fie apreciati asa cum sunt ei ca persoane, for sa fie iubiti pentru cine sunt ei.

De ce?

Pentru ca vrem sa iubim la randul nostru.

De ce?

Pentru ca viata traita in singuratate este trista si plictisitoare.

Acum luam fiecare propozitie de la coada la cap si obtinem o fraza care sumarizeaza exact motivul pentru care vreau sa fac ceea ce vreau sa fac. In acelasi timp aceasta fraza imi da si o mini-structura a continutului pe care trebuie sa-l aiba acest curs:

Pentru ca viata traita in singuratate este trista si plictisitoare vrem sa iubim si sa fim iubiti pentru ceea ce suntem ca persoane, cu toate astea ne temem ca oamenii necunoscuti ne-ar putea respinge, asa ca preferam sa nu intram in vorba cu necunoscuti si ne facem greu prieteni noi.

Solutia – un curs video de 3 luni despre cum sa iti dezvolti abilitatile sociale.

Tehnica 3: Metoda Kipling

Aceasta tehnica e folosita foarte des in storytelling, in jurnalism, in prezentarile de vanzari. E incredibil de usor de folosit atunci cand ramai in pana de idei si vrei sa vezi problema din alte unghiuri.

Cum functioneaza?

Iei problema sau situatia respectiva si ii pui intrebarile urmatoare:

Ce?

Cum?

Cat?

Cine?

Unde?

De ce nu?

Exemplu: Vreau sa organizez un eveniment

Ce fel de eveniment o sa fie?

Cum vor fi imbracati participantii?

Cat va dura evenimentul

Unde vreau sa organizez evenimentul?

Cine ar dori sa participe la eveniment?

De ce nu ar dori cineva sa participe la eveniment?

La fiecare raspuns poti relua intrebarile Ce, cum, cat, cine, unde, de ce nu?

Tehnica aceasta functioneaza pentru ca intrebarile ne provoaca sa gandim, pentru ca intrebarile sunt scurte si directe.

Ce alte tehnici folositi pentru a descoperi idei noi si creative?